NYHETSARKIV, 23/03-2007:

Nettbutikken til Grønt Fokus optimaliseres for søkemotorer


Hele norges hagebutikk har et bredt utvalg av bl.a. svømmebasseng, drivhus, hageutstyr, vinterhager, frø og massasjebad. Løsningen er bygget rundt vår e-handelsløsning "WB Nettbutikken". Nå har nettstedet blitt enda mer Google-vennlig.

Et av tiltakene som er utført er rydding i HTML-koden, slik at sidene får en god validering etter W3C-standarden. Nettstedets forside kommer ut med 0 feil. Det samme gjelder butikkens gruppeforsider og varesider. (Eventuelle avvik kan oppstå i fremtiden ved at kunden selv legger inn ugyldig HTML-kode i varelister etc.).

Noen av de viktigste søkeordene hos Grønt Fokus er f.eks. svømmebasseng, drivhus, vinterhage / hagestue, hageutstyr og isolerplast og navnet på flere andre varegrupper. En av de øvrige justeringene er derfor oppgradering av navigasjonsmenyen med title-tags og inkludering av søkeordene i URLen. Det er også lagt inn individuelle metatags (keywords/description) pr. hovedvaregruppe. I tillegg har vi utført en rekke tiltak for å tilfredsstille Googles fokus på link exchange / crosslinking / backlinks, med gyldige link-referanser fra ca. 20 nye domenenavn.

En del av oppdraget består forøvrig av rapportering av status i søkemotorene ved oppstart, etter 1 måned og etter 2 måneder, samt finjusteringer i forhold til statusrapportens data.