Musikk til tidens ende




(English text below)

Denne søndagen er vi tilbake i HL-senteret på Bygdøys fabelaktige kammermusikksal, hvor vi presenterer to av det 20-århundres viktigste kammermusikkverk med noen av våre fineste kammermusikere.


Lutoslawskis "Dance Preludes" fra 1954 for klarinett og klaver er komponert over fem folketoner fra Nord-Polen, og det sju minutter lange verket serverer stor uttrykksvariasjon. Verket avsluttet det som var en svært tung periode i Lutoslawskis karriere, og han sa selv at han med dette sa "farvel til folkemusikk for en udefinert periode"! 


Et farvel kan man også kalle Messiaens viktigste verk "Quatour pour la fin du temps" - men da et farvel til selveste tidens ende. Messiaen komponerte verket mens han satt i tysk fangenskap, og det ble urframført av medfangene i 1941. Om urframførelsen sa han at "aldri var hans musikk blitt lyttet til med slik henrykt oppmerksomhet og forståelse". Det kan man forstå ut fra situasjonen de alle befant seg i, men verket inviterer da også virkelig til inderlig lytting. Verkets budskap er alvorlig og skjebnesvangert, basert som det er på opplevelsen av den mektigste engelen fra Johannes Åpenbaring. 


For å komplettere konserten, gleder vi oss også til å presentere Bjørn Bolstad Skjelbreds "Crystals", som delvis er komponert som en kommentar til Messiaens kvartett. Andre satser er inspirert av andre komponister og kunstnere, derav Ravel, Ligeti, Rothko og Debussy.

 

Music for the End of Time

This Sunday we are presenting two of the 20th century’s most significant chamber music works, performed by some of Norway’s finest musicians.

Witold Lutosławski’s Dance Preludes (1954) for clarinet and piano is built on five folk tunes from northern Poland. Despite its short run-time of only seven minutes, the piece offers striking emotional and stylistic variety. Composed at the end of a particularly difficult period in Lutosławski’s life, he later described the piece as his “farewell to folk music for an undefined period.”

Another kind of farewell can be found in Olivier Messiaen’s masterpiece Quatuor pour la fin du temps (Quartet for the End of Time), written while the composer was a prisoner of war in Germany. The work premiered in 1941, performed by fellow prisoners in the camp. Messiaen later said that “never had anyone listened to my music with such rapt attention and understanding.” This is not surprising, considering where it was heard - but the piece in itself invites profound listening. Inspired by the Book of Revelation and the mighty angel who announces the end of time, the music is both transcendent and deeply moving.

To complete the program, we are excited to present Bjørn Bolstad Skjelbred’s Crystals, which is a contemporary work composed partly as a response to Messiaen’s quartet. Other movements draw inspiration from various artists and composers, including Ravel, Ligeti, Rothko, and Debussy.


Program:

Klaverteknikk Steinway



Witold Lutosławski (1913-1994) - Dance Preludes


I. Allegro Molto
II. Andantino
III. Allegro Giocoso
IV. Andante
V. Allegro Molto

Bjørn Bolstad Skjelbred (1970-) - Crystals


I. Le Cristal de la Nuit
II. The Pollock Web
III. Colour on Colour
IV. Asymmetric Interlude
V. Louande à L’eternité
VI. The Pollock Web 2
VII. Dans l’ombre du Gibet

Olivier Messiaen (1908-1992) - Quatour pour la fin du temps


I. Liturgie de cristal
II. Vocalise, pour l’ange quie annonce la fin du temps
III. Abîme des oiseaux
IV. Intermède
V. Louange à l’éternité de Jésus
VI. Danse de la fureur, pour les sept trompettes
VII. Fouillis d’arcs-en-ciel, pour l’ange qui annonce la fin du temps
VIII. Louange à l’immortalité de Jésus

Medvirkende:

Björn Christian Nyman
Björn Christian Nyman
Klarinett
Liv Hilde Klokk-Bryhn
Liv Hilde Klokk-Bryhn
Fiolin
Audun Sandvik
Audun Sandvik
Cello
Nils Anders Mortensen
Nils Anders Mortensen
Klaver

Dato:
Tid:
Sted:
Varighet:
Søndag 17. august
Kl. 15.00
HL-Senteret (Villa Grande)
Til ca. kl. 16.20


Medvirkende:
Björn Christian Nyman, klarinett
Liv Hilde Klokk-Bryhn, fiolin
Audun Sandvik, cello
Nils Anders Mortensen, klaver



WB Festivalprogram – utviklet og driftet av WebBusiness AS
Alt innhold copyright © Oslo Kammermusikkfestival 2025