(English text below)
Denne søndagen er vi tilbake i HL-senteret på Bygdøys fabelaktige kammermusikksal, hvor vi presenterer to av det 20-århundres viktigste kammermusikkverk med noen av våre fineste kammermusikere.
Lutoslawskis "Dance Preludes" fra 1954 for klarinett og klaver er komponert over fem folketoner fra Nord-Polen, og det sju minutter lange verket serverer stor uttrykksvariasjon. Verket avsluttet det som var en svært tung periode i Lutoslawskis karriere, og han sa selv at han med dette sa "farvel til folkemusikk for en udefinert periode"!
Et farvel kan man også kalle Messiaens viktigste verk "Quatour pour la fin du temps" - men da et farvel til selveste tidens ende. Messiaen komponerte verket mens han satt i tysk fangenskap, og det ble urframført av medfangene i 1941. Om urframførelsen sa han at "aldri var hans musikk blitt lyttet til med slik henrykt oppmerksomhet og forståelse". Det kan man forstå ut fra situasjonen de alle befant seg i, men verket inviterer da også virkelig til inderlig lytting. Verkets budskap er alvorlig og skjebnesvangert, basert som det er på opplevelsen av den mektigste engelen fra Johannes Åpenbaring.
For å komplettere konserten, gleder vi oss også til å presentere Bjørn Bolstad Skjelbreds "Crystals", som delvis er komponert som en kommentar til Messiaens kvartett. Andre satser er inspirert av andre komponister og kunstnere, derav Ravel, Ligeti, Rothko og Debussy.
Music for the End of Time
This Sunday we are presenting two of the 20th century’s most significant chamber music works, performed by some of Norway’s finest musicians.
Witold Lutosławski’s Dance Preludes (1954) for clarinet and piano is built on five folk tunes from northern Poland. Despite its short run-time of only seven minutes, the piece offers striking emotional and stylistic variety. Composed at the end of a particularly difficult period in Lutosławski’s life, he later described the piece as his “farewell to folk music for an undefined period.”
Another kind of farewell can be found in Olivier Messiaen’s masterpiece Quatuor pour la fin du temps (Quartet for the End of Time), written while the composer was a prisoner of war in Germany. The work premiered in 1941, performed by fellow prisoners in the camp. Messiaen later said that “never had anyone listened to my music with such rapt attention and understanding.” This is not surprising, considering where it was heard - but the piece in itself invites profound listening. Inspired by the Book of Revelation and the mighty angel who announces the end of time, the music is both transcendent and deeply moving.
To complete the program, we are excited to present Bjørn Bolstad Skjelbred’s Crystals, which is a contemporary work composed partly as a response to Messiaen’s quartet. Other movements draw inspiration from various artists and composers, including Ravel, Ligeti, Rothko, and Debussy.
Klaverteknikk Steinway
Witold Lutosławski (1913-1994) - Dance Preludes
Bjørn Bolstad Skjelbred (1970-) - Crystals
Olivier Messiaen (1908-1992) - Quatour pour la fin du temps
Dato: Tid: Sted: Varighet: |
Søndag 17. august Kl. 15.00 HL-Senteret (Villa Grande) Til ca. kl. 16.20 |